BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

26 Nov 2009

Tiada Cinta Tanpa Pengorbanan

'Daripada Zaid bin Arqam, dia berkata: Suatu hari sahabat Rasulullah s.a.w. bertanya: "Wahai Rasulullah, apakah yang ada pada korban itu?'' Jawab Rasulullah: "Ia adalah sunah bapa kamu, Ibrahim.'' Mereka berkata: "Apa yang akan kami peroleh daripadanya wahai Rasulullah?'' Rasulullah menjawab: "Bagi setiap helai rambut ada kebajikannya.'' Mereka berkata: "Bagaimana pula dengan bulunya wahai Rasulullah?'' Rasulullah s.a.w. menjawab: "Bagi setiap helai bulu ada kebajikannya.'' (Riwayat Ahmad, Ibnu Majah dan Tirmizi)'


Bulan Zulhijjah merupakan bulan yang tersimpan pelbagai pengajaran bagi seluruh umat Islam selain daripada bulan yang dijanjikan pelbagai nikmat dari sisiNya. Maka tidak dapat lagi kita lari dari berbicara mengenai peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail yang membawa kepada apa yang dijadikan sebagai ibadat korban yang ditetapkan oleh Allah swt. Allah swt telah menceritakan di dalam al-quran mengenai dua makhluk yang amat dekat di sisiNya ini yang bermaksud:


'Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?. Anaknya menjawab:


Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar.Setelah keduanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah Allah itu) dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah, (Kami sifatkan Ibrahim dengan kesungguhan azamnya itu telah menjalankan perintah Kami),' (As-Saaffat:102-103)


Maha Suci Tuhan, menciptakan dua susuk tubuh yang amat akur pada perintah seorang Pencipta. Betapa sukarnya Nabi Ibrahim untuk bertemu semula dengan anaknya yang ditinggalkan sejak dari kecil,dan setelah bertemu diminta pula untuk dikorbankan. Namun,cinta Allah lebih agung dari segalanya,disuarakan jua riwayat mimpi kepada si anak kecil yang masih belum kenal pada dunia, tetapi telah mengenal erti cinta. Cinta seorang hamba kepada Tuannya.

Dua susuk tubuh ini sama-sama IKHLAS berKORBAN demi CINTA kepada Allah swt.Betapa lemahnya langkah Nabi Ibrahim ketika itu kerana tahu nasib yang akan menimpa Nabi Ismail,anak kesayangannya. Dan Allah swt tidak pernah lekang walau sesaat menghitung rintih hiba hambaNya ini,apatah lagi untuk menzalimi hambanya yang beriman yang akhirnya DIA mengurniakan rahmatNya:


'Dan Kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar;Dan Kami kekalkan baginya (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian: ' (As-Saaffat:107-108)



Sahabat,ini merupakan kekasih Allah yang diuji sebegini rupa, bagaimana pula dengan diri kita? Cubaan dan dugaan yang dihadapi setiap hari kehidupan tidak ternilai berbanding mereka.Namun masih kita mudah berkeluh kesah dan lupa akan nikmat pemberianNya. Layakkah kita ke syurga berbekalkan mahar yang dibawa?



BANDINGKAN CINTA KITA!

Cinta Nabi Ibrahim kepada Sang Pencipta mengorbankan si anak yang sangat dikasihinya,

Cinta Nabi Ismail menundukkan jiwa seorang bapa untuk redha pada ketentuan dariNya,

Bagaimana pula dengan cinta kita?

Mampukah kita mengorbankan segala harta dan masa
Apatah lagi jika yang menjadi taruhan adalah nyawa
Sungguh, kita umat akhir zaman yang lalai dengan dunia
Sehingga lupa kepada cinta kepada Pencipta

Masa dibazirkan dengan berhibur dan duduk bersahaja
Harta menjadi aset untuk berlumba siapa yang lagi kaya
Bila ditanya bila nak bertaubat,jawabnya bersahaja
Tunggu nanti bila meningkat tua
Sia-sia lah separuh usia amanah dari Yang Esa.

Marilah sama-sama kita bermuhasabah, telah cukupkah pengorbanan kita kepada agama ini sepertimana pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail, kerana sejarah telah membuktikan, tiada cinta tanpa pengorbanan!

21 Nov 2009

HASHEMITE KINGDOM

Assalammualaikum...Aloha...Sebenarnya dah agak terlewat untuk saya buat blog tentang kehidupan di bumi Hashemite Kingdom ni...Ok la,tanpa membuang masa pembaca sekalian,saya hidangkan kepada anda semua kisah saya khususnya mula-mula sampai di sini..

BERTOLAK

Kami(kawan-kawan dari negeri Perak) berkumpul jam 12 malam pada 06/09/2009 di KLIA.Agak terkejut bagi diri saya kerana sebelum bertolak ke KLIA,saya masih lagi dalam keadaan mamai atau mamun bak kata orang Penang kerana saya masih lagi tidak percaya pada ketika itu yang saya akan menaiki penerbangan ke JORDAN...Pada pukul 1 tengahari selepas solat zuhur di rumah saya (saya tinggal di Taman Maju Seri Iskandar Perak),masih banyak lagi barang-barang saya yang tak sempat dikemaskini...Saya ketika itu masih lagi dalam keadaan separuh sedar...Setelah dileteri oleh ibu saya,saya kemaskan juga beg-beg bagasi...Sambil ibu saya sempat menolong serba sedikit...Mak saya kata,"Kemas la barang-barang kamu tu!"...Dengan nada yang agak tinggi leteran ibu saya itu...Hingga kini saya masih terngiang leteran ibu saya,almaklum lah,kini sudah berjauhan dengan famili,barulah terasa rindu...Padahal,saya ni seorang anak yang degil...Huhuhu...

BAGASI

Saya sempat menjawab leteran ibu tersayang saya dengan jawapan yang ringkas..."Macam tak caye jer nak gi joden ni...Rasa macam nak gi kedah jer"....Mengapakah saya bercakap sedemikian rupa???Apakah sebabnya...Timbul persoalan disitu...Sebabnya mungkin saya ni seorang manusia yang BERSAHAJA ataupun saya ni seorang yang SAMBIL LEWA???Ada seorang rakan sekolej saya cakap,"Ayie,ko ni cool lah"...Benarkah katanya itu atau dia sengaja nak menyedapkan hati saya ini...Timbul lagi persoalan...Ahh,persetankan persoalan itu...Hingga kini saya belum ketemu jawapan tentang diri ini..huhuhu...Ok,berbalik kepada cerita saya sebentar tadi,dalam keadaan mamun,saya berkemas akan bagasi...Bagasi itu saya simpankan ia di dalam bonet kete...

TEMPOYAK

Segala makanan yang mak bungkus pun tak lupa...Sempat juga saya katakan pada ibu,"Mak,tempoyak tu ada buh tak dlm beg barang makan????"...Saya amat kepingin tempoyak itu...Mak kata,tempoyak tak leh bawak naik kapal terbang,nanti meletop...Hahahaha...Saya pun cakap,"Makcik nona bawak tempoyak gi mesir ok jer,tak kene tahan pun!"...

PERJALANAN

Sepanjang perjalanan,saya asyik merenung ke luar jendela kereta...Ntah apa difikiran adik saya ketika itu saat-saat terakhir mahu berpisah dengan keluarga...Adik saya yang saya selalu bergaduh dengannya,saya rasakan amat berat mahu berpisah dengannya...Sedih betoi...Huk huk...Emmm,saya cuba berlagak riang-ria di dalam kereta...Dari termenung keluar jendela kereta sambil melihat sawah padi di jalanan,saya berubah menjadi seorang yang paling riang,paling ria,paling seronok dan segala jenis kegembiran...Tapi,hakikatnya hati,amat berat sekali...Al maklum saya ni seorang anak yang degil...Walaupun begitu,seorang anak yang degil adalah anak yang paling menyayangi famili...Mulut saya sentiasa bercakap,berpura-pura seronok...Macam-macam topik saya utarakan di dalam kereta...Seronok berbual disaat-saat akhir perpisahan...

KAMPUNG

Kata saya kepada ayah..."Ayah,jom singgah umah tok mat dulu..Jom la"...Memang telah dipersetujui oleh ayah dan mak untuk singgah ke rumah tok di kampung...Tapi sengaja saya sebutkan lagi padahal,jalan kami memang sedang menuju ke kampung...


Ni la dia gambaran sebenar umah tok saya...Klasik kan?Nama lagi kampung...huhu...

OPAH

Setibanya kami sekeluarga di kampung,saya disambut dengan senyuman opah...Dari dahinya yang sudah berkerut tua itu,saya amat sedih mahu mengucapkan selamat tinggal...Sempat berbual seketika bersama opah...Opah yang kurang sehat,tidak banyak boleh membuat kerja rumah...Sambil berbual,dihulurnya saya akan wang kertas...Berapakah nilai yang opah saya berikan???Hanya saya dan opah saya jer yang tahu...Hahaha...

BERTOLAK LAGI...

Sekali lagi saya ucapkan selamat tinggal pada opah dan tok...Opah sempat memberi kata dua nasihat kepada saya sebagai bekal seorang musafir...

*belom siap lagi...tunggu kesudahannya ekk...tunggu...

Siapakah Arab

Arab (Arab: عرب ʻarab) adalah satu kumpulan etnik heterogeneous (pelbagai) yang dijumpai di kawasan Timur Tengah dan Afrika Utara, serta berasal dari Semenanjung Arab bahagian Asia Barat Laut.

Siapakah seorang Arab?

Definisi seorang itu Arab meliputi beberapa aspek:

  • Identiti etnik: Sesiapa yang menganggap diri mereka seorang Arab (Tak kira bangsa atau etnik asal) dan diterima oleh orang lain.
  • Linguistik: seseorang yang mana bahasa pertamanya adalah Bahasa Arab (termasuklah apa-apa kepelbagaian dialeknya); definisi ini merangkumi lebih daripada 250 juta orang. Arab termasuk kepada golongan keluarga Bahasa Semitik.
  • Salasilah: seseorang yang boleh mengesan keturunan asalnya datangnya daripada Semenanjung Arab.
  • Politik: seseorang yang menduduki atau menjadi warganegara sesebuah negara yang menjadikan Bahasa Arab sebagai bahasa rasmi atau bahasa kebangsaan, atau ia menjadi ahli kepada Liga Arab atau ia menjadi sebahagian daripada dunia Arab; definisi ini merangkumi lebih daripada 300 juta orang , tetapi ia lebih mudah dan tegar bahawa ia tidak termasuk keseluruhan Diaspora tetapi termasuklah orang asli atau penghijrahan etnik minoriti.Kepentingan relatif faktor-faktor ini adalah ia dianggarkan secara berbeza oleh setiap kumpulan.

Kebanyakan orang akan melihat dirinya sebagai orang Arab dalam pertindihan antara definisi politik dan linguistik. Bagaimanapun, sesetengah ahli kumpulan yang memenuhi kedua-dua kriteria menolak identiti pada asasi definisi bersalasilah; Maronite Lubnan, contohnya, mungkin menolak label Arab dalam memilih dari yang lebih sempit identiti Lubnan-Phoenicia, seperti kebanyakan Coptik dan Mesir Muslim yang memeluk keterusan dari warisan purba mereka. Kumpulan yang menggunakan bahasa-bukan Arab liturgikal - seperti Coptik di Mesir - adalah terutamanya kemungkinan menganggap diri mereka bukan-Arab, walaupun mereka tidak etniknya berbeza dari rakan senegara Muslim. Tidak ramai orang menganggap diri mereka Arab pada asasi dari definisi politikal tanpa linguistik yang satu—demikian Kurd atau Berber tidak biasanya mengenali diri mereka sendiri sebagai Arab—tetapi sesetengah ada (misalnya, sesetengah Berber menganggap diri mereka Arab, dan Kurd telah dalam keadaan bersejarah dilihat sebagai Arab atau Parsi).

Satu hadith dari pengesahan bersoal, dikait oleh Ibn Asakir dalam Târîkh Dimashq dan disifatkan oleh pencerita Salmân b. `Abd Allah kepada nabi Islam Muhammad, meluahkan sentimen lazim dalam mengisytiharkan yakni:

"Menjadi Arab bukan kerana ayah atau ibu anda, tetapi menjadi Arab dari segi lidah anda. Sesiapa tutur bahasa Arab adalah seorang Arab."

Berdasarkan kepada Habib Hassan Touma (1996, p.xviii), "Seorang 'Arab', dalam akal moden kata, adalah salah satu yang kebangsaan dari negeri Arab, telah berkuasa dari bahasa Arab, dan memiliki pengetahuan asasi tradisi Arab, yakni, dari adab, kastam, dan politikal dan sistem sosial dari budaya."

Pada pergabungannya pada 1946, Liga Arab menakrifkan seorang "Arab" seperti berikut:

"Seorang Arab adalah seorang yang berbahasa Arab, yang tinggal di negara tuturan Arab, yang dalam bersimpati dengan aspirasi dari orang tuturan Arab."

Satu definisi berdasarkan pada aneka sosiologikal meluas digunakan sejak zaman medieval (Ibn Khaldun, contohnya, tidak menggunakan kata Arab untuk merujuk kepada orang Arab sebagai takrifan oleh sebarang definisi itu, tetapi hanya kepada yang masih menjalani kehidupan badwi kehidupan nomadik, iaitu dia -Ibn Khaldun- bandingan dengan kehidupan urbanisasi di bandar), definisi ini masih digunakan oleh kebanyakan Arab.

Agama

Sebelum kedatangan Islam, kebanyakan Arab mengikut agama mencirikan penyembahan dari sebilangan dewa, termasuk Hubal, Wadd, Al-Lat, Manat, dan Uzza, manakala sesetengah puak telah memeluk Kristianiti atau agama Yahudi, dan sedikit individu, hanif, telah jelas menolak politheisme dalam memilih monotheisme samar. Kerajaan Arab Kristian terjelas adalah Ghassanid dan Lakhmid. Dengan perkembangan Islam, majoriti Arab cepat ditakluki dan menjadi Muslim, dan tradisi politheisme pra-Islam telahpun lenyap.

Pada masa kini, kebanyakan Arab adalah Muslim. Islam Sunah mendominasi kebanyakan kawasan, jadi amat banyak di Afrika Utara; Islam Syiah jelas di Bahrain, Iran (walaupun orang Iran bukan Arab), selatan Iraq dan bahagian berdekatan dari Arab Saudi, selatan Lubnan, bahagian dari Syria, dan utara Yaman. Komuniti Druze kecil, tergolong kepada cambahan berahsia dari Islam, selalunya dianggap Arab, tetapi dianggap etnik dalam haknya tersendiri.

Anggaran bermutu dari bilangan Arab Kristian, iaitu dalam sebarang kes bergantung pada penggunaan definisi "Arab", berbeza. Menurut kepada Fargues 1998, "Kini Kristian hanya membuat 9.2 % dari populasi TImur Dekat". Di Lubnan mereka kini berbilangan sekitar 39% dari populasi, di Syria mereka membuat sekitar 10 hingga 15%, di wilayah Palestin rajahnya adalah 3.8%, dan di Arab Israel Kristian, mengandungi 2.1 % (atau kasarnya 10 % dari populasi Israel Arab). Di Mesir, mereka mengandungi 5.9 % dari populasi, dan di Iraq mereka diandaikan mengandungi 2.9 % dari penduduk. Kebanyakan Arab Amerika Utara dan Selatan (sekitar dua pertiga) adalah Arab Kristian, terutamanya dari Syria, Palestin, dan Lubnan.

Yahudi dari negara Arab - utamanya Yahudi Mizrahi dan Yahudi Yaman - adalah kini lazimnya tidak dikategorikan sebagai Arab. Ahli sosiologi Philip Mendes mendakwa yakni sebelum tindakan anti-Yahudi dari 1930an dan 1940an, keseluruhan Yahudi Iraq "melihat diri mereka sebagai Arab dari keimanan Yahudi, bukannya sebagai bangsa terasing atau kewarganegaraan". Sebelum kemunculan istilah Mizrahi, istilah "Yahudi Arab" (Yehudim ‘Áravim, יהודים ערבים) digunakan untuk menghuraikan yahudi dari dunia Arab. Istilah ini jarang digunakan kini. Sedikit bilangan tertinggan Yahudi di negara Arab menduduki kebanyakannya di Maghribi dan Tunisia. Antara lewat 1940an dan awal 1960an, mengikuti penciptaan dari negeri Israel, kebanyakan Yahudi ini meninggalkan negara kelahiran mereka dan kini bertumpu di Israel, tetapi ramai juga tinggal di Perancis, dan bagaimanapun lebih Yahudi menduduki di dalam Amerika Syarikat.

Sejarah

Akuan bertulis pertama dari etonim "Arab" berlaku dalam inskripsi Assyria dari 853 SM, iaitu Shalmaneser III menyenaraikan satu Raja Gindibu dari mâtu arbâi (tanah Arab) sebagai dikalangan orang dia kalahkan pada Pertempuran Karkar. Sesetengah dari nama diberika dalam teks ini adalah Aramia, sementara lain adalah akuan pertama dari dialek Proto-Arab. Injil Ibrani begitu juga merujuk kadangkala kepada orang dipanggil `Arvi (atau aneka dari itu), diterjemahkan sebagai "Arab" atau "Arabian". Skop dari istilah Ibrani pada peringkat awal ini tidak jelas, tetapi ia kelihatan dirujuk kepada pelbagai penduduk-gurun puak Semitik di gurun Syria dan Arabia. Akuan terawalnya guna merujuk kepada Arab "Qahtan" selatan adalah lebih kemudian.

Proto-Arab, atau Arab Utara Purba, teks memberikan gambaran lebih jelas dari kemunculan Arab' ke dalam sejarah. Teks terawal seumpama adalah bertulis tidak dalam abjad Arab moden, mahupun dalam moyang Nabateanya, tetapi dalam beraneka dari Arab Selatan Epigrafik musnad, bermula pada abad ke-8 SM dengan inskripsi Hasean dari Arab Saudi timur, dan berterusan dari abad ke-6 SM pada dengan teks Lihyanite (di tenggara Arab Saudi) dan teks Thamudik (dijumpai pada seluruh Arabia dan Sinai, dan tidak dalam realiti berhubung dengan Thamud). Kemudian datang inskripsi Safaitik (bermula pada abad ke-1 SM) dan banyak nama peribadi Arab diakukan dalam inskripsi Nabatea (walau bagaimanapun, ditulis dalam Aramia.) Dari sekitar abad ke-2 SM, sedikit inskripsi dari Qaryat al-Faw (dekat Sulayyil) mendedahkan satu dialek yang tidak lagi dianggap sebagai "Proto-Arab", tetapi Pra-Klasikal Arab.

Menjelang abad keempat SM, kerajaan Arab dari Lakhmid di selatan Iraq dan Ghassanid di selatan Syria telah muncul hanya selatan dari Empayar Bulan Sabit Subur dan berakhir bersekutu masing-masing dengan Sassanid dan Empayar Byzantin. Demikian mereka telah kerap berperang dengan satu sama lain pada atas nama naungan imperial mereka. Bagaimanapun, gelanggang mereka bertanggungjawab untuk sesetengah contoh yang penting dari sajak Arab pra-Islam, dan untuk sesetengah dari sedikit yang masih hidup inskripsi Arab pra-Islam dalam abjad Arab. Krajaan Lakhmid telah dibubarkan oleh Sassanid pada 602, sementara Ghassanid akan mempertahankan hingga ditelan oleh perkembangan Islam.

Dalam Al-Qur'an, kata ʿarab tidak muncul, hanya adjektif nisba, ʿarabiyyun: Al-Qur'an merujuk kepada diri sendiri sebagai ʿarabiyyun "bahasa Arab" dan mubinun "jelas". Dua mutu dihubungkan, contohnya dalam ayat 43.2-3, "Oleh Buku jelas: kami telah buatkan ia dalam lafaz bahasa Arab supaya kamu memahami", dan Al-Qur'an datang direnung sebagai contoh primer dari al-ʿarabiyyatu, bahasa dari Arab. Istilah i’rab adalah dari akar sama, merujuk kepada terutamanya jelas dan mod betul pertuturan. Kata nama plural ʾaʿrāb merujuk kepada puak Badwi dari gurun yang menentang Nabi Muhammad s.a.w., sebagai contoh dalam ayat 9.97,

ʾaʿrābu ʾašaddu kufrān wanifāqān "Badwi adalah paling teruk dalam kekufuran dan kemunafikan".

Berdasarkan pada ini, dalam terminologi Islam awal, ʿarab dirujuk kepada Arab hadari, tinggal di bandar seperti Mekah dan Madinah, dan ʾaʿrāb dirujuk kepada Arab Badwi, membawa siratan negatif berpunca dari verdik Al-Qur'an yang baru dipetik. Mengikuti penaklukan Islam dari abad ke-8, bagaimanapun, bahasa dari Arab nomadik datang direnung sebagai memelihara ketulenan tertinggi oleh ahli tatabahasa mengikuti Abi Ishaq, dan istilah kalam al-ʿArab "bahasa dari Arab" datang untuk menandakan bahasa tidak tercemar dari Badwi.

Hubungan dari ʿarab dan ʾaʿrāb adalah merumitkan lagi oleh pengertian dari "Arab hilang" al-ʿArab al-ba'ida yang disebut dalam Al-Qur'an sebagai dihukum untuk kekufuran mereka. Semua Arab kotemporari dianggap sebagai keturunan dari dua moyang, Qahtan dan Adnan, tetapi Qahtan dikaitkan kepada "Arab hilang", dan Arab Selatan dikenali seperti asal usulnya, manakala Arab Utara, termasuk puak Mekah, dianggap sebagai keturunan dari Adnan, tradisi Islam dijejak balik kepada Nabi Ismail a.s. anak kepada Nabi Ibrahim a.s., dikatakan telah diarabkan pada tempoh kemudian.

Versteegh (1997) tidak pasti samada untuk menyifatkan perbezaan ini kepada ingatan dari kelainan sebenar dari asal usul dua kumpulan, tetapi ia pasti yakni perbezaan kuat dirasai dalam zaman Islam awal, malah di Sepanyol Islam, terdapat permusuhan antara Qays dari Utara dan Kalb dari kumpulan Selatan. Yang dipanggil bahasa Himyaritik dihuraikan oleh Al-Hamdani (meninggal dunia 946) muncul menjadi kes khas dari pertembungan bahasa antara dua kumpulan, dan asalnya dialek Arab Utara yang dituturkan di Selatan, dan dipengaruhi oleh Arab Selatan Kuno.

Semasa abad ke-8 dan ke-9, orang Arab (spesifiknya Umayyad, dan kemudian Abbasiyyah) mendirikan satu empayar yang sempadannya sentuh selatan Perancis di barat, China di timur, Asia Kecil di utara, dan Sudan di selatan. Ini adalah salah satu dari tanah empayar terbesar dalam sejarah. Seluruh kebanyakan dari kawasan ini, orang Arab menyebarkan agama Islam dan bahasa Arab (bahasa Al-Qur'an) melalui penukaran dan asimilasi. Ramai kumpulan datang dikenali sebagai "Arab" bukan melalui keturunan tetapi memalui proses Arabisasi ini. Demikian, lebihan masa, istilah Arab datang membawa makna lebih luas berbanding istilah etnik asal: kebudayaan Arab lwn. etnik Arab. Orang di Sudan, mesir, Maghribi, Algeria dan lain-lain tempat menjadi Arab melalui Arabisasi.

Nasionalisme Arab mengisytiharkan yakni Arab disatukan dalam sejarah dikongsi, budaya dan bahasa. Nasionalis Arab percaya yakni identiti Arab merangkumi lebih dari watak fizikal luaran, bangsa atau agama. Ideologi berkaitan, Pan-Arabisme, panggil untuk semua tanah Arab untuk disatukan sebagai satu negeri. Nasionalisme Arab telah selalu disaingi untuk kewujudan dengan serantau dan nasionalisme etnik di Timur Tengah, seperti orang Lubnan dan Mesir.

Anti-Arabisme adalah benci atau prejudis terhadap Arab. Ia selalunya juga disekutukan dengan kebencian anti-Muslim.

Salasilah tradisi

Ahli salasilah Arab Medieval membahagikan Arab kepada tiga kumpulan:

  • "Arab Purba", puak yang telah hilang atau telah dimusnahkan, seperti 'Ad' dan Thamud; mereka selalu dirujuk sepintas lalu kepada Al-Qur'an sebagai contoh kuasa Tuhan untuk memusnahkan kaum jahat.
  • "Arab Asli" dari Selatan Arab, diturunkan dari Qahtan. Orang Qahtan dikatakan telah berhijrah ke tanah dari Yaman mengikuti kemusnahan dari Empangan Ma'rib (sadd Ma'rib). Arab Qahtan telah mencipta tamadun purba dari Yaman, yang pentingnya Sabian (dikenali dalam Injil sebagai Sheba.)
  • "Arab diarabkan" (musta`ribah) dari Utara Arab, diturunkan dari Adnan.

Bahasa Arab yang dituturkan kini dalam bentuk Al-Qur'an klasikal adalah akibat dari campuran dari bahasa Arab asal Qahtan dan Arab utara yang berkongsi hebat dengan bahasa Semitik utara dari Levant. Orang Arab mengambil kebanggaan unggul dalam bahasa mereka dan keterusan kehidupannya sebagai berguna dan bahasa boleh difahami lebih beribu tahun.

Dalam tradisi Yahudi dan Kristian Ismaili adalah dihuraikan sebagai "orang Arab" sekurang-kurangnya pada zaman Josephus, yang menjadi piawai berabad sebelum Islam (iaitu istilah Hagarenes, satu kata lucu pada bahasa Arab muhajir dan nama dari Hajar, telah lazimnya digunakan). Usaha untuk mendamaikan Biblikal dan salasilah Arab kemudian membawa kepada cubaan konflik untuk mengesan Adnan kepada Ishmael (Ismail), anak lelaki sulung Nabi Ibrahim a.s. dan Hajar. Joktan dikenali dengan Qahtan, kemungkinan berpunca kepada pengenalan Biblikalnya sebagai moyang kepada Hazarmaveth (Hadramawt) dan Sheba.

Istilah "Arab" atau "Arabian" dan (dan berkait dalam bahasa lain) telah digunakan untuk terjemahkan beberapa berbeza tetapi kesamaan nama bunyian dari orang purba dari Timur Tengah yang tidak perlunya mempunyai makna sama atau asal usul. Etimologi dari istilah ini adalah semestinya dekat berpaut kepada yakni dari tempat bernama "Arabia". Akar dari kata ini mempunyai banyak makna dalam bahasa Semitik termasuk "barat / matahari terbenam", "gurun", "bergaul", "pedagang", "gagak", "boleh difahami" semua yang muncul mempunyai sesetengah kesesuaian kepada kemunculan nama.

*Diciplak daripada wikipedia

Feqh Sirah oleh Dr.Said Ramadhan Al-Buti

Kepada kawan-kawan Universiti Mu'tah Al-Karaki yang ada amik subjek Feqh Sirah,samada dengan Dokter Ali Fawwaz ataupun dokter yang lain,boleh la jadikan ini sebagai bahan rujukan anda...Sila klik disini untuk download

24 Ogo 2009

Lelaki Handsome Vs Lelaki Tak Handsome

Kalau lelaki handsome pendiam
Perempuan akan cakap = woow,cool giler…

kalau lelaki tak handsome pendiam
Perempuan akan cakap = eh eh perasan bagus…

kalau lelaki handsome berbuat jahat
Perempuan akan cakap = nobody’s perfect

kalau lelaki tak handsome berbuat jahat
Perempuan akan cakap = memang….muka pun macam pecah rumah!

kalau lelaki handsome menolong
Perempuan yg diganggu
perempuan akan cakap = wah..machonya..macam hero filem!

kalau lelaki tak handsome menolong perempuan yang diganggu
Perempuan akan cakap = entah2 kawan dia…

kalau lelaki handsome dapat perempuan cantik
Perempuan akan cakap = sepadan sangat…

kalau lelaki tak handsome dapat perempuan cantik
Perempuan akan cakap = mesti kena bomoh perempuan tuh!

kalau lelaki handsome ditinggal kekasih
Perempuan akan cakap = jangan sedih, kan saya ada..

kalau lelaki tak handsome ditinggal kekasih
perempuan akan cakap = …(terdiam, tapi telunjuknya meliuk-liuk dari atas ke bawah,patutlah, tengok saja luarannya).

kalau lelaki handsome penyayang binatang
perempuan akan cakap = perasaannya halus…penuh kasih sayang

kalau lelaki tak handsome penyayang binatang
perempuan akan cakap = sesama keluarga memang harus menyayangi…

kalau lelaki handsome bawa BMW
perempuan akan cakap = matching…hebat luar dalam

kalau lelaki tak handsome bawa BMW
perempuan akan cakap = bang, bosnya mana?…

kalau lelaki handsome tak mau bergambar
perempuan akan cakap = pasti takut kalau2 gambarnya tersebar

kalau lelaki tak handsome tak mau bergambar
perempuan akan cakap = tak sanggup melihat hasilnya ya?…

kalau lelaki handsome menuang air ke gelas perempuan
perempuan akan cakap = ini barulah lelaki gentlemen

kalau lelaki tak handsome menuang air ke gelas perempuan
perempuan akan cakap = naluri pembantu, memang begitu….

kalau lelaki handsome bersedih hati
perempuan akan cakap = let me be your shoulder to cry on

kalau lelaki takhandsome bersedih hati
perempuan akan cakap = kuat nangis!! lelaki ke bukan ni

p/s : Nasib baik aku nie tak hensem…No komen…